Ekonomi

Tarım, gıda ve içecek sektörü 6 ayda 12,23 milyar dolar ihracat yaptı

Türkiye Gıda ve İçecek Sanayii Dernekleri Federasyonu (TGDF) Dijital Veri Paneli verilerine göre bu yılın ilk 6 ayında tarım, gıda ve içecek sektörü, bir önceki yıla göre yüzde 1,04 artışla 12,23 milyar dolar ve yüzde 19,71 ihracat gerçekleştirdi. geçen yıl aynı dönem. 12,46 milyar dolarlık artışla ithalat gerçekleştirdi.

TGDF’den yapılan açıklamada, Türkiye İstatistik Kurumu tarafından açıklanan dış ticaret bilgileri baz alınarak hazırlanan TGDF Dijital Bilgi Paneli verileri paylaşıldı.

Özel Ticaret Sistemi (ÖTS) çerçevesinde yayınlanan Dış Ticaret Verilerine göre, 2023 yılı Haziran ayı prestijiyle aylık bazda ihracat geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 14,73 azalarak 1,82 milyar dolara geriledi. ithalat ise yüzde 8,11 azalarak 1,64 milyar dolara geriledi. .

Yılın ilk 6 ayında tarım, gıda ve içecek branşlarında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 1,04 artışla 12,23 milyar dolar ve yüzde 19,71 artışla 12,46 milyar dolar ihracat yapıldı.

Bu yılın ilk 6 ayında tarım, gıda ve içecek fasılları dış ticaret açığı verdi. Dış Ticaret İstikrar geçen yılın ilk 6 ayında 1,7 milyar dolar fazla verirken, aynı dönemde yüzde 113,41 azalarak 230 milyon dolar açık verdi.

Dış Ticaret Sektörde istikrar Mayıs ayında 390 milyon dolar açık verdi. Böylece şube iki ay üst üste dış ticaret açığı verdi.

Bu yılın ilk yarısında birim ihracat fiyatı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 13,66 artarak 1.325 dolar/ton oldu. İthalat birim maliyeti ise geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 12,85 azalarak 601 dolar/ton oldu.

Un ihracatı 6 ayda 683,4 milyon dolar oldu

2023 yılının ilk 6 ayında ihracatta ilk sırayı 683,4 milyon dolar ile un aldı. Bunu 493,6 milyon dolarla rafine ayçiçek yağı ve 456,4 milyon dolarla iç fındık izledi. Haziran ayının prestijiyle bu işler toplam ihracatın yaklaşık yüzde 13,3’ünü oluşturdu.

Aynı dönemde en çok ithal edilen ürün ise 2 milyar 303 milyon dolarla buğday oldu. Buğdayın ardından ikinci sırayı 1 milyar 83 milyon dolarla soya fasulyesi ve 917 milyon dolarla ham ayçiçek yağı aldı. Bu 3 ürün toplam ithalatın yüzde 34,5’ini oluşturdu.

Aylık bazda değerlendirildiğinde, haziran ayında ihracatta ilk sırayı 112 milyon dolarla buğday unu aldı. Bu parçayı 95,7 milyon dolarla kiraz ve 74,2 milyon dolarla makarna izledi.

Bu ay kiraz ihracatı rafine ayçiçek yağının yerini alarak ikinci sırayı aldı. Aynı dönemde en çok ithal edilen ürünler ise 260,2 milyon dolarla buğday, 190,5 milyon dolarla soya fasulyesi ve 78,1 milyon dolarla ham ayçiçek yağı oldu.

Buğday ithalatının yüzde 98’i Rusya ve Ukrayna’dan geliyor.

Yılın ilk yarısında ithalatta ilk sırayı alan Rusya ve Ukrayna, en çok ithalat yapan ilk iki ülke olmaya devam etti. Bu dönemde Rusya’dan 1 milyar 654 milyon dolar, Ukrayna’dan 607.8 milyon dolar buğday ithalatı yapıldı. Bu iki ülkenin toplam buğday ithalatındaki payı yaklaşık yüzde 98 oldu.

Toplam ihracatta Şeker ve Şekerleme Sanayi yüzde 12,98, Bitkisel Yağ Sanayi yüzde 12,27, Yaş Meyve Sanayi yüzde 9,49, Kuruyemiş Sanayi yüzde 8,55 ve Su Ürünleri ve Su Ürünleri Sanayi yüzde 7,74 pay aldı. Böylece bu 5 sektörün toplam ihracat içindeki payı yüzde 43,5’e ulaştı.

Yılın ilk yarısındaki dış ticaret verileri ülke bazında değerlendirildiğinde; Irak, 1 milyar 395 milyon dolarla en çok ihracat yapılan ülke oldu.

Irak’tan sonra en fazla ihracat 889 milyon dolarla Almanya’ya, 884 milyon dolarla Rusya’ya, 825 milyon dolarla ABD’ye ve 401 milyon dolarla İtalya’ya yapıldı.

Yılın ilk yarısında bu 5 ülkeye yapılan ihracat toplam ihracatın yüzde 35,9’unu oluşturdu.

Aynı dönemde Rusya’dan ülke bazında en fazla 3 milyar 338 milyon dolar ithalat yapıldı. Bu ülkeyi 2 milyar 79 milyon dolarla Ukrayna, 961 milyon dolarla Brezilya, 542 milyon dolarla ABD ve 527 milyon dolarla Malezya izledi. Bu 5 ülkeden yapılan ithalat toplam ithalatın yüzde 59,7’sini oluşturdu.

“Türkiye ekonomisi ilk 6 ayda zor bir dönemden geçti”

Türkiye Gıda ve İçecek Sanayii Dernekleri Federasyonu (TGDF) Yürütme Konseyi Başkanı Demir Şarman, Türkiye ekonomisinin ilk 6 ayda güçlü bir dönemden geçtiğini belirtti.

Sharman ayrıca, küresel gıda fiyatlarındaki belirsizliğin, küresel tedarik zincirindeki aksamaların ve döviz kurlarındaki belirsizliklerin yanı sıra enflasyonist ortamın bölümün fiyatlama politikalarını ve dış pazarlardaki rekabet gücünü olumsuz etkilediğini vurguladı.

Yılın ilk 6 ayında tarım, gıda ve içecek sektörünün ihracatının geçen yılla aynı seviyede kaldığını, ithalatın ise geçen yılın aynı dönemine göre daha fazla arttığını kaydeden Şarman, bu yılın başından bu yana kaydettiğini kaydetti. Bölümün dış ticaret fazlası, ihracatın yavaşlaması ve ithalatın artması nedeniyle kademeli olarak daralmıştır. çekti.

Dış Ticaret Dengesi’nin mayıs ayının ardından Haziran ayında da açık verdiğine dikkati çeken Şarman, “Küresel pazardaki koşullar nedeniyle ihracatımız daralıyor. İhracatta daha iyi bir noktaya gelebilmek için yatırım ortamının öngörülebilirliği ve dengeleyici tedbirler önemli. .” sözlerini kullandı.

Sharman, iş dünyası olarak ekonomik tedbirler ve uygulanan akılcı politikalarla öngörülebilir, istikrarlı ve güvenilir bir pazar ortamı oluşmasını beklediklerinin altını çizdi.

Şarman dedi ki:

“Küresel ekonomideki payımızı nasıl artırabileceğimizi, dünya piyasalarındaki fırsatları nasıl değerlendirebileceğimizi ve başta enflasyon olmak üzere bazı yapısal sorunlarımızı hızla aşarak büyümeyi nasıl artırabileceğimizi düşünmeliyiz. ihracatın desteklenmesinde, iş dünyasının finansmana erişim sorununun çözümünde hükümet ve ekonomi yönetiminin rasyonel, “Yılın ikinci 6 ayında belirlenen hedeflere ana eksenlerde yürütülecek politikalarla ulaşılmasını bekliyoruz” üretkenlik, sürdürülebilirlik ve verimlilik gibi. Bölümlerin beklenti ve taleplerini dikkate almak ve bu konuda inisiyatif almak bu süreçteki değerli unsurlardan biri olacaktır.”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Ankara evden eve nakliyat
Başa dön tuşu